Monday, October 19, 2020

Autoriõigused ja selle aegunud reeglid

 Meie meedia tarbimise ja jagamise viisid kipuvad sageli muutuma, põhiliselt tänu tehnoloogia arengule. Mis aga tihti ei muutu, on autoriõigused - see tekitab netiavarustes mitmes erinevas olukorras probleeme. Suur hulk inimesi avaldab oma arvamusi ja ka võitlevad selle eest, et autoriõiguste seadusi muudetaks või uuendataks. 

Üks hea näide on Norra piraadipartei "Piratpartiet", mis asutati 2012. aastal. Selle põhiprintsiibid on privaatsus internetis, tehnoloogia kasutamine parema demokraatia jaoks ja valitsuse tegevuste selgus. Raamatus "The Case for Copyright Reform" pakub partei muudatusi, mis võiksid lahendada tänapäeva meedia tarbimise ja kasutusõiguste vastuolusid:

Moraalsed õigused jäävad samaks - siin ei ole väga midagi millega ma ei nõustuks, plagiaadid on ja peaksid jääma keelatud asjaks.

Tasuta mitteäriline jagamine - mõte on hea, kassettide puhul see töötas. Aga kuidas sa jälgid globaalsel skaalal miljonite iskute igapäevast meedia jagamist ja kontrollid, et keegi sellest luba küsimata raha ei teeniks? Ideaalis see töötaks, aga ma kardan, et tänapäeval see praktiliselt läbi eriti ei lähe.

20 aastat kubanduslikku monopoli - ma nõustun, autori surmast + 70 aastat eksklusiivsust tundub kuidagi palju, aga minu arust 20 aastat teose väljaandest on liiga vähe. Kui mina peaksin maailmakuulsa teose välja mõtlema kunagi, siis ma tahaks, et ma teeniksin sellest elu lõpuni raha. On olnud ka juhtumeid, kus mõni teos saavutab populaarsust mitu aastat hiljem - see oleks eriti nukker, kui autor sellest populaarsusest osa ei saaks.

Registreerimine peale viite aastat - mõte on jällegi hea, aga see vajaks tugevat andmebaasi ning registreerimissüsteemi. Kui oled autor, siis sa ei tahaks iga viie aasta tagant oma teoseid ühe kaupa registreerida, eriti kui sul on näiteks 100+ teost! Kui viis aastat täis saab ja autor ei registreeri ära, kas ta on lõplikult ilma jäänud sellest õigusest selle teose puhul? Halvasti läbi mõeldud süsteem teeks palju rohkem halba kui head.

Tasuta remiksimine - minu arust on selles punktis välja toodud ideed väga head ja osaliselt ka juba kasutusel. Teoste paroodiad ja nn. remiksid on reklaamina originaalile, seega need võiksid olla igati teretulnud.

DRM keeld - siit tuleb minu sisemine piraat täielikult välja. Ma olen siiamaani vihane selle üle, et ma olen raha kulutanud mängudele, mida ma täna enam mängida ei saa. Ehk siis firma on otsustanud edasi minna ja panna mängu DRM luku taha. Minu arust on see hea viis, kuidas üks firma saab oma kliente ära kasutada ja neilt raha välja pressida. Loodan, et DRM seadused lähitulevikus kaovad.


Kasutatud materjalid:

https://en.wikipedia.org/wiki/Pirate_Party_of_Norway

http://falkvinge.net/wp-content/uploads/large/The%20Case%20For%20Copyright%20Reform%20(2012)%20Engstrom-Falkvinge.pdf

http://copyright.nova.edu/copyright-duration/

No comments:

Post a Comment

Tesla "anti-käsiraamat" käsiraamat